Vyberte stranu

milánske rizoto

Zuzka Greizinger

LETUŠKA

Som letuška, no kedysi som bola redaktorka v časopise, hlavu v oblakoch mám však odjakživa. Okrem výšok ma vždy lákala aj chuť diaľok, a tak mi raz v hlave vzkriesla skvelá myšlienka – spoznám svet ako letuška Le Tužka. 🙂

FOLLOW ME

Destinácie

Je super byť po dlhom čase opäť v Európe. To je ako byť jednou nohou doma…

Miláno je známym európskym mestom módy a v čase, keď som toho ešte veľa o svete nevedela a prvýkrát som toto mesto navštívila pred mnohými rokmi, považovala som ho za jedno z najkrajších… Staré budovy, úzke uličky, útulne kaviarničky, vôňa pizze, ťahavá roztápajúca sa mozarella a nabité výklady módnych butikov… Ako si v poslednom čase všímam, ide o obľúbenú destináciu Číňanov. Aj tentoraz tvoria na našom lete asi polovicu pasažierov. Zatiaľ čo my často nakupujeme na čínskych trhoch lacnejšie okopírované verzie zvučných značiek, Číňania, ktorí majú radi pekné veci, hlavne tie európske, radšej cestujú cez pol zemegule, aby si kúpili originály. Aj ja mám rada pekné veci, ale úplne mi postačí prechádzať sa milánskymi uličkami, obdivovať výklady a nechať sa inšpirovať krásne nastajlovanými outfitmi. A úplne najviac sa teším na kvalitné pravé talianske cestoviny, akých je v Abu Dhabi nedostatok! Aby si však naše žalúdky takú dobrotu zaslúžili, ideme spolu s kolegyňou Edytou z Poľska najprv na malú prechádzku do mesta…

Ubytovaní sme v hoteli neďaleko hlavného letiska Milano Malpensa, z letiska je však spojenie s mestom výborné. Jednou možnosťou je vlak, tou druhou a lacnejšou zase priama autobusová linka, ktorá spája centrum s letiskom a späť za 9 Eur. Keď po približne 45 minútach cesty dorazíme na parkovisko hlavnej stanice v Miláne (mimochodom, impozantná budova), snažím sa rozpamätať ktorým smerom sa vlastne ide do centra. Je to v podstate jednoduché, ide sa od hlavného vchodu stále rovno, úplne som však zabudla, že to nie je zase až tak blízko, ako sa mi marilo. Prechádzka nám zaberie dobrú pol hodinku. Po približne 25 minútach sa pred nami konečne vynorí symbol celého mesta – impozantná gotická budova Duoma…
Gotický Milánsky dóm patrí k najväčším na svete, a pre mnohých je aj najkrajšou budovou v Európe. Budovali ho skoro dve storočia a pri jeho nákresoch sa vystriedalo niekoľko desiatok rénomovaných hlavných architektov, prevažne zo Španielska, čo sa odráža na nie celkom talianskom vzhľade dómu. Dnes je to svetoznáme turistické miesto a sídlo milánskeho arcibiskupa, ktorým je v súčasnosti Angelo Cardinal Scola. Turisti môžu obdivovať krásy katedrály za vstupné 3 eurá. V cene vstupenky je vstup do katedrály, milánskeho múzea a kostola San Gottardo. Pripravte sa však na dlhé rady pred dómom, posledných návštevníkov dnu vpustia desať minút po šiestej. Oveľa zaujímavejšie než vnútro dómu sú však jeho terasy na streche, odkiaľ je krásny výhľad nielen na impozantné detaily celej stavby ale i na samotné mesto. Vstupné je tu už čosi drahšie – 9 Eur, pokiaľ si to hre trúfate vyšliapať samy alebo 13 Eur pre tých, čo radšej výťahom. Pred výťahom sa však skoro netvoria žiadne rady. Pre milovníkov histórie sú tu ešte denné passy za 12 (bez výťahu) a 16 Eur (s výťahom), ktoré povoľujú vstup do všetkých krásnych zákutí dómu vrátane jeho strechy… Hádajte, ktorú cestu sme si vybrali my? 🙂
Len čo sa dostatočne nabažíme výhľadov pri pomaly zapadajúcom slnku, nastane čas večere, na ktorú sa teším od začiatku. Keďže čas beží rýchlejšie, keď si človek deň užíva, nestíhame sa vybrať do obľúbenej lokality Navigli (z tal. kanále), a tak zakotvíme hneď vo vedľajšom Galleria mall, ktorý takisto stojí za návštevu. Ide o obchodné centrum tých najprestížnejších značiek a v jeho strede sa nachádza aj pár talianskych reštaurácii. Ide síce o dosť turistickú záležitosť, treba si preto vyberať pozorne podľa ponúkaného menu. My sa rozhodneme pre tradičnú reštauráciu, ktorá neponúka mrazené výrobky, ale ručne robenú pastu. A hlavne, v menu majú moje obľúbené ravioli plnené špenátom a ricottou s jednoduchou maslovou omáčkou… K tomu fľaša červeného Merlotu a príjemná konverzácia s kolegyňou a ani sa nám nechce odtiaľ naspäť…
Keď však budete v Miláne vy, určite sa aj za mňa vyberte do Navigli – prekrásne vysvietenej štvrti okolo dvoch kanálov Naviglio Grande a Naviglio Pavese, ktorá má úžasnú taliansku atmosféru a množstvo pravých talianskych reštaurácií, bistier, vinární, kaviarní, dizajnérskych butikov i galérií. Od Duoma je to celkom príjemná prechádzka ale môžete si skrátiť cestu zelenou linkou metra (z centra sú to len tri zastávky) a vystúpiť na stanici Porto Genova, prípadne sa tam vybrať dlhšou trasou – električkou č.14, 2, 9 a 3. Každú nedeľu tu má navyše miesto vintage bazár. 🙂

Rím #1

Rím je moja láska, odkedy som videla starý film s Audrey Hepburn Prázdniny v Ríme. Nepoznám romantickejšie miesto na svete.

Miláno #1

Za vianočnou náladou sa skrátka musí vycestovať do Európy. Ešteže sa v mojom rozvrhu objavil let do Milána.

Rím #2

Viete, kde sa nachádzajú tie tajné miesta, odkiaľ si môžete odfotiť ikonické pamiatky ako na pohľadnicu bez toho, aby vám záber kazili hlavy čínskych turistov?

Positano – Jedz, modli sa a miluj na taliansky spôsob

Na svete je toľko krásnych miest a žien a toľko dobrého vína a jedla, že márni čas ten, kto jeho krásy a chute nespoznáva. Taký človek nežije naplno. Taliani by vám o tom vedeli rozprávať.