Vyberte stranu

čokoláda

Zuzka Greizinger

LETUŠKA

Som letuška, no kedysi som bola redaktorka v časopise, hlavu v oblakoch mám však odjakživa. Okrem výšok ma vždy lákala aj chuť diaľok, a tak mi raz v hlave vzkriesla skvelá myšlienka – spoznám svet ako letuška Le Tužka. 🙂

FOLLOW ME

Destinácie

Keď v čase Vianoc žijete v Abu Dhabi, uprostred púšte, potešíte sa každému letu do Európy, aby ste si aspoň trošku užili vianočnej atmosféry. Hoci v hoteli Emirates vraj stojí asi najdrahší vianočný stromček na svete, ale vianočnej atmosféry sa tu nenadýchate, ani keby ste stáli rovno pod nim. Viac než na swarowského krištále a iné honosné ozdoby navrhnuté špičkovými dizajnérmi sa teším na vôňu škorice a medoviny, varené víno, pečené gaštany, omrznuté prsty, zapálané sviečky, prvé snehové vločky a ľudí pospevujúcich si vianočné koledy…
Do viac francúzskeho než švajčiarskeho mesta Geneva priletíme v popoludňajších hodinách. Ani chvíľu neváhame, ale krátko potom, čo sa ubytujeme v hoteli pri letisku, stretávame sa pomerne veľká partia v hotelovom lobby s jasným plánom vyraziť do mesta a stráviť večer na vianočných trhoch s pohárom vareného vína v jednej ruke a pečenou klobáskou v druhej. Uličky Genevy sú krásne vyzdobené, a keď prechádzame okolo genevského jazera so známym vodotryskom, začína sa pomaly stmievať. Na žiadne vianočné trhy sme žiaľ v centre starého mesta nenarazili, iba v katedrále práve začína nejaký adventný koncert. Kto ma 20 frankov vo vrecku, ostáva na koncerte, my ostatní, čo sme si zatiaľ nezaobstarali miestnu menu, pokračujeme ďalej za vôňou klobásky. Po vianočných trhoch však ani stopy. Geneva bude asi prvé európske mesto, ktoré tomuto zvyku neholduje. Zdá sa, že Švajčiari radšej trávia víkendy na horách než medzi stánkami s vareným vínom. Zakotvíme teda v malej reštaurácii, kde aspoň podávajú fantastické pravé švajčiarske sýrové fondue. Zachvíľu nám na stôl donesú dva veľké hrnce s tekutým horúcim syrom. V jednom plávajú aj hríby, do druhého nám vraj priliali proseco. Chopíme sa vidličiek a už jeden cez druhého na ne napichujeme kúsky chleba a ponárame ich do horúceho syra. To raz musíte vyskúšať! (Len tak mimochodom, to s prosecom nám všetkým chutilo viac.)
Za vianočnou atmosférou

Zahriati a s plnším žalúdkom ďalej vytrvalo hľadáme vianočnú atmosféru. Až neskôr v uliciach nového mesta Genevy nájdeme drevené stánky. Namiesto tradičných remeselných výrobkov a lokálnych vianočných špecialít však prevládajú stánky s dekoráciami dovezenými niekde z Thajska. Jedna kolegyňa vraví, že presne takú istu masku Buddhu kúpila na trhu v Bangkoku. S vareným vínom to teda vzdávame, mnohí z nás končia v Macdonalde a odtiaľ naspäť do hotela.

Švajčiarska čokoláda

Na druhý deň ráno mám ešte zopár hodín do odletu a tak sa opäť vyberám do mesta. Vonku je škaredo, hmlisto a daždivo, ale ja mám menšiu misiu – priviesť domov škatuľku s povestnou švajčiarskou čokoládou. Kamarátka mi pred odletom do mobilu uložila poznámku: „Go to Auer chocolatier on Rue de Rive 4, downtown Geneva. Get the big chocolate macarons and Auer hearts pralines and cherry liquer pralines.“ (Choď do čokoládovne Auer na ulici Rue De Rive 4, v starom meste Genevy. Odnes si odtiaľ veľké čokoládové makaróny, srdiečkové pralinky Auer a pralinky s čerešňovým likérom. – pozn prekl.) Čokoládovňa Auer patrí v Geneve medzi tie najlepšie a s najdlhšou tradíciou, čo sa odráža aj na cene. O jej popularite však svedčí aj dlhý rad ľudí, ktorí ochotne čakajú pred dverami maličkej predajne aj v daždi a v zime. (Do vnútra sa ich veľa nezmestí a záujem o bonbóny pred Vianocami ešte rastie.) Zaradím sa do radu, čokoládky si musím najprv vystáť. Ale stálo za to. Na vianočnom stole išli rovnako na dračku ako mamine vianočné pečivo. 😉

Ženeva #1

Hoci sa vo Švajčiarsku oficiálne hovorí štyrmi jazykmi, v Geneve jednoznačne prevláda francúzština. Ľudia tu hovoria, jedia, obliekajú sa a určite sa aj bozkávajú zásadne veľmi francúzsky.

Zurich

Na Zurich si pamätám ako na krásne švajčiarske mesto pri jazere. Najkrajšie je v lete, keď sú otvorené brány miestneho kúpaliska. Žiadne prechlórované bazény, ale prírodné pláže a priamy vstup do kryštálovo čistého jazera.